Ahad, 29 November 2009

TEMPASUK KU: Yang Tulus, Yang Polos?




ADUN TEMPASUK said...

Berikut adalah petikan komen ikhlas oleh DHMJ yang saya petik dari blog Kelapa Mawar

“Salam KM, Selamat Hari Raya Aidiladha maaf zahir dan batin….setelah membaca paparan KM pada kali ini saya terpangil untuk mengambil bahagian dalam ruangan komen ini kerana paparan itu menyentuh soal DUN Tempasuk. Soal Baghdad selaku PKR dikatakan pelobi utama semua projek kawasan Tempasuk itu tidak betul. Kalau dia dikatakan mengagih peruntukan berdasarkan keperluan masyarakat itu betul kerana itu adalah tugas PKR setiap kawasan DUN. Selaku wakil rakyat tugas kami hanya mencadangkan projek-projek pembangunan untuk kepentingan rakyaat, setelah diluluskan barulah tugas Pejabat Daerah untuk menentukan spesifikasi dan melantik kontraktor pelaksana. Ingin saya jelaskan di sini bahawa peruntukan DUN biasanya dilaksanakan oleh JKKK setiap kampung biasanya kos projek tidak melebihi 10 ribu hanya kepada projek-projek yang mendesak, sasaran utama rakyaat miskin. Kalau projek khas yang melebihi peruntukan akan dilaksanakan oleh kontraktor kelas F melalui cabutan undi atau sebut harga ini adalah dasar kerajaan untuk membantu kontraktor-kontraktor bumiputra. Apa yang saya perhatikan di Kota Belud semua kontraktor kelas F mendapat kerja, kecuali mereka yang tidak ada kelas dan tidak ada timbul soal pembolotan. Ada juga saya difahamkan terdapat sebilingan kecil kontraktor terpaksa menjual projek mereka kepada orang lain kerana tidak punya kemampuan dari segi modal itu urusan merekalah tidak ada kena mengena dng salah guna kuasa dan rasuah. Kebanyakkan projek dilaksanakan di kawasan DUN tempasuk saya sendiri tidak tahu siapa kontraktornya kerana itu bukan tugas saya lagi, itu sudah menjadi tugas Pejabat Daerah dan Jabatan-Jabatan lain yang menjadi pelaksana kepada sesuatu projek yang diluluskan. Mungkin juga orang-orang yang mengeluh ini memohon projek untuk kepentingan peribadi mereka atau mereka memohon untuk menjadi pelaksana sesuatu projek walhal mereka tidak memeliki licin PKKK lalu tidak diluluskan, menyebabkan mereka sakit hati dan keciwa lalu membuat tuduhan liar untuk mendapatkan perhatian. Saya ingin tegaskan, Kalau sekiranya ada berlaku salah guna kuasa atau kerja-kerja tidak mengikut spesifikasi, orang ramai boleh mengadu samaada kepada wakil rakyat mereka atau terus kepada pihak yang berwajib”.

Ulasan dan Laporan

Kehadapan YB DHMJ insan pilihan rakyat jelata kawasan lindungan bulan N6 Tempasuk

YB Datuk,

Setelah beberapa purnama lamanya rakyat jelata memerhatikan urusan pentadbiran Datuk dikawasan lindungan bulan bernama N6 Tempasuk, maka ini hambah sebagai penyampai suara kegusaran rakyat jelata yang makan hati berulam jantung, mempersembahkan sembah salam kepada YB Datuk.

Setelah membaca ulasan Datuk diruangan Blog Kelapa Mawar, hambah penyampai suara rakyat jelata, terdetik di hati untuk menyampaikan baberapa perkara yang manjadi kegusaran rakyat jelata buat tatapan Datuk hendaknya.

Pertama sekali, perkara bersangkutan dengan saudara Baghdad Turogan. Memang benar Baghdad tidak mempunyai kuasa meluluskan peruntukan secara dasarnya, namun kuasa yang diturunkan kepada beliau sebagai PKR oleh ADUN N.6 Tempasuk, maka beliau boleh meluluskan projek yang menggunakan dana atau peruntukan ADUN N6 Tempasuk. Dalam masa yang sama juga beliau bertugas bertindak sebagai individu yang ditugaskan untuk mengagihkan keseluruhan projek bagi DUN N6 Tempasuk. Maknanya hanya peruntukan diluar peruntukan ADUN seperti KPLB baghdad tidak berkuasa meluluskannya, namun boleh bertindak menyenaraikan kontraktor mana yang dicadangkan untuk sesuatu projek di DUN N6 Tempasuk. Siapa kontraktor yang sering disenaraikan oleh Baghdad tidak perlu dipersoalkan lagi kerana umum pun telah mengetahuinya.

Perkara kedua, berkenaan JKKK, sedikit pembetulan mengenai kenyataan Datuk, bahawa JKKK hanya boleh mengendalikan projek bernilai tidak melebihi RM10,000 iaitu bagi peruntukan melalui Pejabat Daerah Kota Belud, sebenarnya mengikut pengetahuan hamba yang tidak seberapa, JKKK boleh mengendalikan projek bernilai tidak melebihi RM25,000. Bersangkutan dengan perihal JKKK, untuk makluman Datuk yang termaklum JKKK sejak beberapa purnama ini tidak pernah diberikan peluang untuk mengendalikan sebarang projek seperti yang Datuk sebutkan, contoh yang paling dekat projek yang telah Datuk kurniakan kepada golongan sasar projek mendesak seperti di Rampayan Ulu kepada insan bertuah Musram Rakunman, yang menambah kekeliruan rakyat jelata di manakah kenyataan Datuk bahawa projek bernilai tidak melebihi RM10,000 akan dikendalikan oleh JKKK, sedangkan projek itu telahpun dianugerahkan kepada seorang kontraktor proxy Baghdad.

Perkara ketiga berkenaan dengan kenyataan Datuk bahawa rakyat jelata mencemburui Baghdad Turogan hinggahkan membuat tuduhan liar, membuatkan rakyat jelata menangis tak berairmata, sebak di dada mengenangkan nasib, rintihan tidak dipedulikan. Sesungguhnya Datuk, kami rakyat jelata, jauh sekali berburuk sangka, cuma yang menjadi kegusaran kami, kenapakah semua projek dimonopoli oleh Syarikat Titian Jasa Enterprise. Contoh yang paling dekat berkenaan projek PPRT yang dimonopoli oleh Syarikat Titian Jasa Enterprise. Selain itu Projek membina jambatan gantung di kampung-kampung, jambatan di Tawadakan, jalan-jalan raya serta lorong-lorong kecil, semuanya dimonopoli oleh Titian Jasa Enterprise. Secara keseluruhannya hampir 85% projek di DUN N6 Tempasuk dikendalikan oleh Titian Jasa Enterprise. Cemburukah ini namanya?

Untuk makluman andainya Datuk terlupa, dalam perlembagaan ada menerangkan berkenaan khasnya definisi itu fokuskan kepada kedudukan seorang PKR, dengan jelas menyebut bahawa PKR tidak boleh melaksanakan projek dengan bertindak sebagai kontraktor/ pemilik lesen bagi DUN dimana ia menjadi PKR. Ini jelas termaktub. Cenburukah rakyat jelata?

Seperkara yang hampir terlupa berkenaan dengan kenyataan YB Datuk “Ada juga saya difahamkan terdapat sebilingan kecil kontraktor terpaksa menjual projek mereka kepada orang lain kerana tidak punya kemampuan dari segi modal itu urusan merekalah tidak ada kena mengena dng salah guna kuasa dan rasuah”.... Kerajaan selama ini seringkali menyuarakan kebimbangan mengenai perlakuan segelintir kontraktor yang meng-alibabakan projek. Ini sememangnya tidak menyalahi undang-undang negara namun dari aspek etika sudah pasti dan jelas adalah menyalahi etika. Jadi nampaknya kawasan lindungan bulan Tempasuk cuba menongkah arus, mana tidaknya kerajaan pusat cuba mengurangkan ketirisan dan kebocoran tetapi kita lain pula ceritanya seakan-akan cuba menambahkan ketirisan dan kebocoran di Kota Belud. Mungkin betul juga bukan urusan YB Datuk?

Dengan ini, saya wakil penyampai kegusaran rakyat jelata memohon maaf daripada YB Datuk kerana kami terpaksa menuliskan jua warkah ini memandangkan penjelasan Datuk tidak memenuhi skema jawapan yang kami perlukan sebagai rakyat jelata yang mengamanahkan urusan pentadbiran dan kemashlahatan kami di DUN N6 Tempasuk.

Sekian terima kasih,

Mohon diperhalusi.

15 ulasan:

  1. salam, berani kerana benar

    sekarang rakyat bukannya buta mata dan hati, terkadang segala menjelasan seakan mencuit hati.....seperti saya selalu katakan..tugas pemimpin teramat berat....nak selamat jadikanlah islam sebagai panduan...

    BalasPadam
  2. PAK KARTU...

    TERCUIT HATI SAYA KETIKA TERBACA AYAT SDRA BAHAWA JAWAPAN DHMJ TIDAK MEMENUHI SKEMA JAWAPAN RAKYAT JELATA....KALAU AMBIL PERIKSA SPM SUDAH CONFIRM GAGAL...TAPI WAKTU PILIHANRAYA ADA RM50 BA JANGAN KAU RISAU

    BalasPadam
  3. uladtagila kao jumpa itu dun6. kao kasi tao lapas ito bagdad ganti kao sabab kao adil. jangan sakap saja. kao ada bukti siar dalam blog supaya samua tao. jangan sakap saja. buat fitnah sarita buhung.

    kao urang mimang sukak sarita fitnah sarita buhung. tiada sarita lain samua bouhung. kao urang sarita ito musbah rasua, tapi tiada tankap. kao urng sukak sarita yang buhung.

    kawan ako kasi tao ini sarita paranah dia dangar dari mulut ruslan manshor. lapas dia bcaha dia kasi tao 99 paratos sarita sama.

    batol la ako sakap ito ruslan garagaji punya urang. dapan pamimipin bagos punya, balakang tikam tikam tikam la.

    ito ruslan tidak sukak ito bagdad sabab dia mao ito pkr, tapi dia tida dapat sabab ito dia banci sama bagdad. ini sarita kawan ako ajk umno jugak.

    ruslan ini mao kasi borok pamimpin kb samua dia kasi borok.kao kawan ruslan kasi tao dia nama ruslan ito suda tiada dalam list

    BalasPadam
  4. Sdra Senyum Kambing,
    apa tiada bukti, baca perlembagaan dulu, bolehkah seorang pkr melaksanakan projek atas lesen miliknya dalam DUN dimana ia menjadi PKR..

    BalasPadam
  5. sdra senyum kambing....Kelapa Mawar tiada kena mengena dengan roslan manshor, dia mana pandai karang ulasan, dia sekolah masam c barur juga, dibeli kata c Musli Oli...apa guna, itu kelapa mawar hanya orang suruhan dia...si roslan yang suka membuat kontroversi untuk ksaih naik dia punya nama masam artis juga, dia dia boleh masam artis...bana2 langau

    BalasPadam
  6. Saya tiada blog...tulis nama saja bolehkah?
    Nama saya: Sa Napad..

    salam,
    mohon mencela, kalau Musbah betul dipihak yang betul, ba dia mesti kasih tau itu rakyat apa sebab c bagdag membolot itu porojek di tampasuk...

    BalasPadam
  7. Ini semua satu pembohongan, sdra uladtangila perlu insaf, belajar ilmu agama dulu, supaya tiada perbuatan fitnah...

    dari orang kuat Idris Kisab

    BalasPadam
  8. uladtalinga. kasi siar itu syarikat bagdad batol ka ada nama dia. dolo dia punya sakarang bukan dia punya. nama syaikat bole sama one abjad pon tida lagi sama. kao ada sek ka ito sarikat bagdad punya atao kao samuburu ta dapat ito projek. kao sukak fitnah. kao urang sukak fintah. kao kasi babit ito musbah. kanapa kao samburu ka? kalo kasi borok lain urang.

    BalasPadam
  9. ito ruslan bali ito sijil dia punya tao. ruslan ito sigu. sigu masti pandai tolis punya.kawan ako sakap apa saja dalam ito kalapa mawar ruslan updates.dia sarita sama ako punya kawan ako ito musharam. taroskan saja. ako tatap senyumkambing. ako tiada sakolah malyu ako sakola cina tapi ako masok umno jugak. lama-lama ako tolis malyu ako akan pandai.sakarang ako banyak bacha malayu. itu ruslan pakai nama abunawas lawan ako. ako mao gadu sampai mati.itu musharam urang pandai punya ako sek profile dia. ito urang ada sakulah ta layan sarita bagini. tapi kalo ito musharam antam pamimpin kb aka antam dia. sakarang ako tanya kawan ako illunan bajau dusun yang kanal ito musharam.ito musharam tida mao siar ako punya komen. bakas bana palui. sakarang ruslan ta mao siar ako punya komen. ito kalapa mawar dia totop.

    BalasPadam
  10. Berita Terhangat blogger Senyum Kambing gila talak

    BalasPadam
  11. Patutlah komen senyum kambing masam orang palui, bakas...

    kenapa ceraikan isteri kau , sekarang gila talak pula, tidak apa saya boleh kawin dulu dengan isteri kau lepas sebulan baru saya ceraikan, bolehlah kau kawin dengan dia balik, masam mana ada baguskah?

    BalasPadam
  12. ada ito ruma pandikar. kempen kasi jaoh musbah. jangan undi ito musbah. samua pati undi illanun dia kimpin jangan undi ito musbah. kasi undi ito haji lawan musbah. batol-batol samua undi illanun ito musbah kala. ito sabab ito ruslan tida dapat itu pkr, itu bagdad dapat. sabab ito dia sakit hati sama bagdad. ito sabab ito ruslan kasi tao sana sini ito bagdad dapat projek. ini komen ako suda masok ito kalapa mawar. confrim ito ruslan tida siar

    BalasPadam
  13. ini kawan ako sarita tadi. ito undi umno ito ruslan mansor kimpin kasi manang ito salleh. jangan undi ito musbah. tapi dapan musbah sumpah mati sukung. marika tikam ito musbah balakang.sabab ito msubah tarparanjat bila kala.ini sarita batol punya. sabab ito kawan katua sawangan umno. dia kasi tao batol. ito kawan lagi sakap sakarang mana ito musbah ito ruslan ikot spy.tapi dalam blog ito ruslan hantam ito salleh pandikar. sabab mao dapat duit. kalao itu musbah bacha salleh pandikar kana antam musbah kasi duit. kalo sarita sama salleh pandikar dapat duit. ini ruslan garagaji punya urang.

    sakarang dia antam itu bagdad, dia antam itu mushram.ini musharam satu juga, ito jalan cincai punya baro 6,000 kasi siar. sabab ako bacha ito jalan 50 taon lumpor punya. ito musharam sanang hati 50 taon dapat jalan tarus kasi siar. tapi kao lawat ako punya jalan 5 kilometer simin lagi ta ada siar. itu cost 300 ribu punya ta ada siar. ako punya jalan sakarang bole masok sampai sawah simin samua.

    ito ruslan buat ito garai di pakan nabalu ito gaja puti punya ta ada siar. suba kao tingok sana pakan nabalu ito musim ini ruslan masi karaja sana ito tuan do punya opis.

    ito ruslan baro sigu sakola randah tapi banyak karita buat ruma baik punya ito duit mana ambi.

    BalasPadam
  14. salam, sdra senyum kambing...

    hormatilah tuan rumah karena tuan, janganlah pula sampai lain tuan rumah hidangkan makanan lain pula yang kau minta...kalau mau buatlah rumah terbuka sendiri...pandai2 lah kau kasih sedia itu hidangan.

    BalasPadam